Kenkäkauppaa kahden sukupolven voimin

Kun kauppias on omistautunut asialleen, se näkyy niin myymälän käytävällä kuin asiakaspalvelussakin. Honkalan Kengän Henna Honkala-Ylitalolle ja Pirjo Honkalalle sydämen asia on auttaa asiakasta löytämään juuri ne oikeat jalkineet.

– Kauppiaana nautin ihmisten kohtaamisesta ja heidän auttamisestaan. Ja onhan tässä mukana myös tietynlaista hullaantumista kenkiin. Aina kun uutta tavaraa tulee, olo on edelleen niin kuin jouluna, Henna toteaa.

Tänä vuonna syytä juhlaan on ollut muutenkin. Elokuussa tuli kuluneeksi päivälleen 40 vuotta siitä, kun Pirjo ja Jorma Honkala perustivat kenkäkaupan Haapavedelle. Jo aiemmin keväällä myymälä Ylivieskan Savarikeskuksessa täytti 15 vuotta. Merkkivuosia on juhlistettu pitkin syksyä yhdessä asiakkaiden kanssa.

Kauppiasperheen tyttärenä Henna toteaa kasvaneensa kenkäliikkeessä. Isompanakin hän usein autteli vanhempiaan oman työnsä ohella. Kun Ylivieskan-myymälä avattiin, oli päivänselvää aloittaa työt kokopäiväisesti. Muutama vuosi sitten Henna siirtyi toimitusjohtajaksi ja äitinsä rinnalle yrittäjäksi, kun Jorma jäi sivuun päivittäisestä kauppiaan työstä.

– En ole katunut päivääkään sitä, että lähdin tähän juttuun mukaan. Olen myös todella kiitollinen, että saan tehdä tätä yhdessä äidin kanssa, Henna sanoo.

Tällä hetkellä kenkäkaupassa näkyy paitsi talven tulo myös se, että ihmiset pääsevät taas juhlimaan. Koronarajoitusten aikaan tilanne oli toinen. Niin erikoista tilannetta ei yrityksen 40-vuotisen historian varrella ole tullut eteen edes lama-aikana.

Kauppiaiden katseet on kuitenkin suunnattu jo eteenpäin. Ylivieskassa on edelleen hyvä tehdä kauppaa, ja verkon kautta asiakkaita tulee nykyään ympäri Suomea.

Henna toteaa, että uuden sukupolven mukaantulo osui aikoinaan yrityksen kannalta juuri oikeaan hetkeen. Viimeiset kymmenen vuotta ovat tuoneet mukanaan paljon uutta, ja verkkokaupan lisäksi on saanut ottaa haltuun myös sosiaalisen median. Tänä päivänä se on paitsi markkinointikeino, myös yksi kaupankäynnin kanava. 

– Verkko on ehdottoman tärkeä, mutta kivijalkakauppa on yhä meidän ykkösmaailmamme. Siihen me haluamme uskoa ja luottaa, ja olemme täällä ihmisiä varten.

Jaa sosiaalisessa mediassa: